16ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης – Εικόνες του 21ου Αιώνα 14-23 Μαρτίου 2014
ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ
Επίκαιρα κοινωνικά ζητήματα, σύγχρονες εικόνες της κρίσης, διαδρομές στην Ιστορία και τη μνήμη, η πολιτική στο μικροσκόπιο, αλλά και έμφαση στην καλλιτεχνική δημιουργία και σε πορτρέτα ξεχωριστών ανθρώπων, είναι οι θεματικές που κυριαρχούν στα ελληνικά ντοκιμαντέρ τα οποία συμμετέχουν στο 16ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης – Εικόνες του 21ου αιώνα. Συνολικά 60 ελληνικά ντοκιμαντέρ, τόσο στο διεθνές πρόγραμμα, όσο και στο ελληνικό πανόραμα, συνθέτουν ένα γοητευτικό μωσαϊκό της ανθρώπινης πραγματικότητας και προσκαλούν το κοινό να το ανακαλύψει.
Η Ταινιοθήκη της ΕΡΤ-3 συγκεντρώνει πλέον στις προβολές της πάνω από 200 άτομα, που επικοινωνούν, μαθαίνουν, ψυχαγωγούνται, απολαμβάνουν το πολύ μεγάλο αφιέρωμά της με πέραν των 20 φιλμ- νουάρ και αποδεικνύουν πόσο χρειαζόταν αυτόν το θεσμό η Θεσσαλονίκη.
Με ένα αρχετυπικό, μοναδικό, αριστουργηματικό φιλμ- νουάρ, που προβάλλεται επετειακά 70 χρόνια μετά το γύρισμά του σε απαστράπτουσα κόπια, συνεχίζει το κορυφαίο αφιέρωμά της Μαύρα μαργαριτάρια η Ταινιοθήκη της ΕΡΤ-3.
Την Τρίτη 11 Φεβρουαρίου στις 21:00 πάντα με δωρεάν είσοδο στον Αλέξανδρο (Εθνικής Αμύνης 1) παρουσιάζει το Με διπλή ταυτότητα (Double Indemnity, 1944, ΗΠΑ, ασπρόμαυρο). Η εκδήλωση του αυτοδιαχειριζόμενου σινεμά (102 FM, 9,58, βραχέα) γίνεται όπως πάντα με τη συμπαράσταση του ΚΕΜΕΣ (Κέντρο Μελετών και Ερευνών για το Σινεμά) και την ευγενική παραχώρηση της αίθουσας από την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας- Κέντρο Πολιτισμού.
ΤΟ ΣΥΓΚΛΟΝΙΣΤΙΚΟ, ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ ΝΟΥΑΡ «ΤΟ ΑΝΘΡΩΠΙΝΟ ΚΤΗΝΟΣ»
Αν υπολογίσει κανείς και τις συναθροίσεις ρεκόρ στις προβολές του Αλέξανδρου, όπου αναλύσεις και συζητήσεις συνοδεύουν έξοχες αγωνιακές ταινίες, τότε είναι λόγος να σκεφθούμε πως η Ταινιοθήκη της ΕΡΤ-3 είναι ένας θεσμός που κάλυψε ένα μεγάλο κενό των σινεφίλ της πόλης.
Η Ταινιοθήκη της ΕΡΤ-3 (αυτοδιαχειριζόμενο σινεμά των τριών ραδιοφώνων FM102, 9,58, βραχέα) προβάλλει άλλο ένα αριστούργημα με ευκαιρία τη συμπλήρωση 60 χρόνων από τότε που γυρίστηκε.
Η ΜΙΚΡΑ ΑΓΓΛΙΑ, η κινηματογραφική μεταφορά του πολυβραβευμένου μυθιστορήματος της Ιωάννας Καρυστιάνη σε σενάριο της ίδιας, έχει λάβει εξαιρετικές κριτικές από κοινό και δημοσιογράφους, ενώ κατά την πρώτη εβδομάδα προβολής της η ταινία «έκοψε» πανελλαδικά 90.000 εισιτήρια.
Η ΜΙΚΡΑ ΑΓΓΛΙΑ, η κινηματογραφική μεταφορά του πολυβραβευμένου μυθιστορήματος της Ιωάννας Καρυστιάνη σε σενάριο της ίδιας, έχει λάβει εξαιρετικές κριτικές από κοινό και δημοσιογράφους, ενώ κατά την πρώτη εβδομάδα προβολής της η ταινία «έκοψε» πανελλαδικά 90.000 εισιτήρια. Η ΜΙΚΡΑ ΑΓΓΛΙΑ είναι ένα στοίχημα για το πώς μπορεί να γίνει στην Ελλάδα της κρίσης καλός κινηματογράφος, που να σχετίζεται με τον τόπο και την ιστορία του, σε μια ταινία «εποχής» που όμως είναι επίκαιρη κάθε εποχή.
Το ελληνικό σινεμά, διαγράφοντας σταθερά ανοδική πορεία σε διεθνές επίπεδο, δίνει δυναμικό παρόν στο 54ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης. Φέτος πρεμιέρα θα πραγματοποιήσουν στη διοργάνωση ορισμένες από τις πιο αναμενόμενες ελληνικές ταινίες πρόσφατης παραγωγής, που εντάσσονται στο Διεθνές Διαγωνιστικό, στο Ελληνικό Πρόγραμμα και στις Ειδικές Προβολές. Επίσης, σημαντική είναι η ελληνική παρουσία στην Αγορά, με συμμετοχές στα τμήματα Crossroads και Works in Progress, αλλά και στην Ψηφιακή Βιβλιοθήκη.
Ο Τζιμ Τζάρμους, o δημιουργός που ανανέωσε το αμερικανικό ανεξάρτητο σινεμά επισκέπτεται για πρώτη φορά την Ελλάδα και ανοίγει την αυλαία του 54ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης με την πολυαναμενόμενη νέα ταινία του Μόνο οι εραστές μένουν ζωντανοί / Only Lovers Left Alive, την Παρασκευή 1η Νοεμβρίου 2013, στο Ολύμπιον, την ιστορική έδρα του θεσμού.
Πάντοτε ασυμβίβαστος ως προς στο καλλιτεχνικό του όραμα, ο Τζιμ Τζάρμους χτίζει αυτή τη φορά το ιδιόρρυθμο κινηματογραφικό σύμπαν του με άξονα το βαμπιρικό μύθο. Στην ταινία Μόνο οι εραστές μένουν ζωντανοί δύο σοφιστικέ βρικόλακες, η Ιβ και ο Άνταμ - τους υποδύονται οι Τίλντα Σουίντον και Τομ Χίντλεστον - περιπλανώνται ανά τους αιώνες στο περιθώριο της κοινωνίας, σε έναν κόσμο που πλέον τους προκαλεί μόνο σύγχυση.
54ο ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ 1-10 Νοεμβρίου 2013
ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ ΣΕ ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΥΣ ΑΛΕΝ ΓΚΙΡΟΝΤΙ ΚΛΕΡ ΣΙΜΟΝ
Με δύναμη από τη Γαλλία, τα αφιερώματα του 54ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης σε δημιουργούς φέρνουν στο προσκήνιο δυο σκηνοθέτες που δίνουν ένα πολύ προσωπικό στίγμα μέσα στο χάρτη του παγκόσμιου σινεμά. Ο Αλέν Γκιροντί / Alain Guiraudie, από τους σπουδαιότερους εκπροσώπους του νεότερου γαλλικού κινηματογράφου, με φανατικό κοινό και διακρίσεις, κινείται ανάμεσα στο πραγματικό και το φανταστικό, με σουρεαλιστική διάθεση και γήινη ματιά. Η πολυπράγμων δημιουργός Κλερ Σιμόν / Claire Simon, μέσα από ανθρωποκεντρικές ιστορίες που εκπλήσσουν, ισορροπεί περίτεχνα ανάμεσα στο ντοκιμαντέρ και τη μυθοπλασία, αγγίζοντας τις πιο ευαίσθητες χορδές της κοινωνίας μας. Και οι δυο δημιουργοί θα δώσουν το παρών στη φετινή διοργάνωση.
Το 54ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, πραγματοποιεί αφιέρωμα στο Σύγχρονο Αργεντίνικο Κινηματογράφο αποκαλύπτοντας την πολύμορφη εικονογραφία μιας χώρας που χαράζει την πορεία της στη δίνη των πολιτικών και κοινωνικών εξελίξεων. Καθώς αλλάζει το πρόσωπο της Αργεντινής, οι κινηματογραφιστές της εστιάζουν στο ανθρώπινο στοιχείο, απαλλαγμένο από τους μύθους του παρελθόντος. Οι αργεντινοί σκηνοθέτες, απόφοιτοι στην πλειοψηφία τους του Πανεπιστημίου Κινηματογράφου της Μπουένος Άιρες, χειρίζονται με δεξιοτεχνία το μέσο τους, ρισκάρουν, πειραματίζονται στιλιστικά και την ίδια στιγμή επικεντρώνονται στα ακανθώδη ζητήματα που τους απασχολούν. Ταξικές διαφορές, σύγκρουση γενεών, νέοι σε αδιέξοδο, θέματα ταυτότητας και επιστροφή στη φύση, κυριαρχούν στις ταινίες που συνθέτουν το αφιέρωμα.