Κραυγή αγωνίας για το μέλλον των ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ.
● Έντονος προβληματισμός και αγωνία για το μέλλον από τον δήμαρχο Νεάπολης-Συκεών Σίμο Δανιηλίδη και τον καλλιτεχνικό διευθυντή του ΚΘΒΕ Γιάννη Αναστασάκη
Κραυγή αγωνίας για το μέλλον των Δημοτικών Περιφερειακών Θεάτρων, των «θεατρικών παιδιών» της Μελίνας Μερκούρη που «αργοπεθαίνουν», απηύθυναν σήμερα, κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου με αφορμή την έναρξη των 22ων «Μερκουρείων», ο δήμαρχος Νεάπολης-Συκεών Σίμος Δανιηλίδης και ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος Γιάννης Αναστασάκης. «Εκπέμπουμε σήμα κινδύνου, εκπέμπουμε κραυγή αγωνίας προς την πολιτεία γιατί τα ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ., που θεσπίστηκαν για να παράγουν πολιτισμό στην Περιφέρεια, σήμερα ‘‘αργοπεθαίνουν’’. Από τα 16 ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. που είχαν ιδρυθεί, φέτος μόνο πέντε είχαν δικές τους παραγωγές, εκ των οποίων τα τέσσερα κατάφεραν να έρθουν στα φετινά ‘‘Μερκούρεια’’. Αν συνεχιστεί έτσι η κατάσταση, είναι πραγματικά απορίας άξιον αν θα μπορέσουμε να διατηρήσουμε την ταυτότητα των ‘‘Μερκουρείων’’, που εξαρχής δημιουργήθηκαν για να στηρίξουν τα ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ., τις κρατικές σκηνές και τις θεατρικές σκηνές του δήμου μας. Προβληματιζόμαστε και αγωνιούμε για το μέλλον», είπε χαρακτηριστικά ο κ. Δανιηλίδης.
Ανατρέχοντας, μάλιστα, σε στοιχεία παρελθόντων ετών, ο δήμαρχος πρόσθεσε: «Η φθίνουσα πορεία των ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. αποδεικνύεται και από τα στατιστικά του θεσμού. Για παράδειγμα, το 2003 φτάσαμε στα ‘‘Μερκούρεια’’ να φιλοξενούμε 18 παραστάσεις από 15 ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ., το Εθνικό, το Κρατικό και τη θεατρική σκηνή του δήμου μας, ενώ τα τελευταία χρόνια φτάσαμε σε μονοψήφιο νούμερο και φέτος πασχίσαμε πάρα πολύ για να πάρουν μέρος μόλις τέσσερα ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ., το ΚΘΒΕ με δύο παραστάσεις και τις θεατρικές σκηνές του δήμου μας. Στέλνουμε μήνυμα αγωνίας στην πολιτεία, στο υπουργείο Πολιτισμού. Οφείλουμε να στηρίξουμε τον πολιτισμό, γιατί είναι θέμα ποιότητας ζωής». «Συντάσσομαι κι εγώ με την κραυγή αγωνίας του δημάρχου για τα ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ., στα οποία κατά το παρελθόν βρέθηκα κι εγώ. Ξέρω πόσο δύσκολα προσπαθούν να παράγουν πολιτισμό στην περιφέρεια. Το υπουργείο Πολιτισμού και οι δήμαρχοι πρέπει να ενδιαφερθούν, οι πολίτες να επιμένουν να ζητούν να παράγεται πολιτισμός στην πόλη τους, να δίνεται δυνατότητα να εκφράζονται οι άνθρωποι που θέλουν να ασχοληθούν με τον πολιτισμό», επισήμανε από την πλευρά του ο κ. Αναστασάκης. «Όλοι μιλούν για την κρίση και τις επιπτώσεις. Θεωρώ ότι οι συνεργασίες είναι ο μοναδικός τρόπος να ξεπεραστούν τα προβλήματα που προκαλεί η κρίση και στον πολιτισμό. Είναι λοιπόν τιμή μου και υποχρέωσή μου να είμαι εδώ, να στηρίξω την προσπάθεια που κάνει ο δήμαρχος και θέλω να υποσχεθώ ότι θα είμαστε δίπλα του για να στηρίξουμε τέτοιες ιδέες, όπως άλλωστε κάναμε και με την πρωτοποριακή ιδέα του να παρακολουθούν τα παιδιά των σχολείων του δήμου παραστάσεις του ΚΘΒΕ», ανέφερε ο κ. Αναστασάκης.
Πριν από 22 χρόνια «Πανέτοιμοι ξεκινάμε για αυτή τη μεγάλη θεατρική γιορτή του καλοκαιριού. Ακόμη και τα δύσκολα αυτά χρόνια, ο εμπνευστής των ‘‘Μερκουρείων’’, ο δήμαρχος Σίμος Δανιηλίδης εξακολουθεί με επιμονή και πείσμα να στηρίζει τη διοργάνωση του κορυφαίου αυτού πολιτιστικού θεσμού», τόνισε από την πλευρά του ο πρόεδρος της Κοινωφελούς Επιχείρησης Υπηρεσιών Νεάπολης-Συκεών (ΚΕΥΝΣ) Δημήτρης Απατσίδης, καλωσορίζοντας τους παρευρισκόμενους. «Όταν αναφέρομαι στον αριθμό της διοργάνωσης, στα 22α ‘‘Μερκούρεια’’, τότε αντιλαμβάνομαι πόσα χρόνια έχουν περάσει από το 1995, την πρώτη χρονιά της θητείας μου ως δημάρχου Συκεών, τότε που αποφασίσαμε, ότι εκτός από έργα, υποδομές και προγράμματα, θα πρέπει να διοργανώσουμε κάτι σοβαρό, κάτι διαχρονικό, κάτι ποιοτικό, έναν θεσμό πολιτισμού που θα θύμιζε τη Μελίνα Μερκούρη, η οποία είχε πεθάνει το 1994», επισήμανε ο δήμαρχος, κάνοντας την ιστορική αναδρομή του θεσμού που «μετρά» πλέον 22 χρόνια, 221 παραστάσεις και περισσότερους από 200.000 θεατές. Στόχος ήταν η καθιέρωση ενός υψηλής ποιότητας θεσμού που θα στηρίζει το θέατρο. Τότε, ήταν ποικίλα τα σχόλια περί μικρομεγαλισμού του δημάρχου, περί περιστασιακής εκμετάλλευσης πόρων της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας (καθώς είχε γίνει αίτημα ο θεσμός να ενταχθεί στον μεγάλο κύκλο εκδηλώσεων του «Οργανισμού Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης - Θεσσαλονίκη 1997») και περί αδυναμίας ενός μικρομεσαίου δήμου να στηρίξει διαχρονικά έναν τέτοιο θεσμό. «Όλα αυτά, εμάς μας πείσμωναν. Μας έδινε άλλωστε δύναμη και το ίδρυμα Μελίνας Μερκούρη και ο ίδιος ο σύντροφός της, ο Ζιλ Ντασέν, που πάντα έστελνε μήνυμα συμπαράστασης και κάποιες φορές μάλιστα ήρθε και ο ίδιος. Κάποια στιγμή άλλωστε είχε πει ότι ο θεσμός αυτός είναι ο μόνος με τον οποίο θα χαίρεται η Μελίνα και θα χαμογελά από εκεί ψηλά», πρόσθεσε ο κ. Δανιηλίδης. «Σήμερα, 22 χρόνια μετά, αποδείξαμε σε όλους ότι στόχος μας δεν ήταν η περιστασιακή αρπαχτή, όπως πολλοί έσπευδαν να καταγγέλλουν. Στόχος μας ήταν να μείνει στο διηνεκές αυτός ο θεσμός που κάνει πράξη τη θεατρική αποκέντρωση, η οποία άλλωστε ήταν και ο στόχος της Μελίνας Μερκούρη, όταν δημιούργησε τα ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ.», σχολίασε.
Ο δήμος που αγαπά το θέατρο «Ο δήμος μας αγαπά το θέατρο. Οι παραστάσεις θα δοθούν σε έναν χώρο που φέρει το όνομα του Μάνου Κατράκη, που βρίσκεται στην οδό Καρόλου Κουν και εκεί θα παιχτούν τα ‘‘Μερκούρεια’’. Και μόνο αυτό, δείχνει κάτι για τον δήμο μας, για τον πολιτισμό μας», επισήμανε ο κ. Δανιηλίδης. Αναφέρθηκε, άλλωστε, διεξοδικά στη διαρκή προσπάθεια της δημοτικής αρχής για θεατρική παιδεία στα παιδιά, τόσο μέσω της μαθητικής θεατρικής συνάντησης που γίνεται κάθε χρόνο, όσο και μέσω του νέου θεσμού που γεννήθηκε φέτος σε συνεργασία με το ΚΒΘΕ, που δίνει τη δυνατότητα στα παιδιά των σχολείων του δήμου να παρακολουθούν δωρεάν θεατρικές παραστάσεις του Κρατικού, αλλά και να μυούνται στα μυστικά κάθε παράστασης από τους ίδιους τους συντελεστές του θεάτρου. «Ήδη, 11.500 μαθητές παρακολούθησαν μέχρι τώρα θεατρικές παραστάσεις, ενώ το πρόγραμμα αυτό της θεατρικής παιδείας και αγωγής θα συνεχιστεί και τα επόμενα χρόνια, με το ταμείο του δήμου μας να καλύπτει αποκλειστικά τα έξοδα που απαιτούνται για το χαμηλό αντίτιμο που έχει ορίσει το ΚΘΒΕ», τόνισε ο Σίμος Δανιηλίδης. Απηύθυνε τέλος ένα μεγάλο ευχαριστώ στα ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. που συμμετέχουν και στο ΚΘΒΕ (σχολίασε με πίκρα ότι για άλλη μια φορά απουσιάζει το Εθνικό, το οποίο έδινε πάντα το παρών, επί Νίκου Κούρκουλου), καθώς και τους μεγάλους χορηγούς-συμπαραστάτες, την Attica Bank, την τσιμεντοβιομηχανία ΤΙΤΑΝ και την COSMOTE, που μαζί με το μικρό αντίτιμο που δίνουν για τα εισιτήρια οι θεατές, κάνουν εφικτή τη διοργάνωση των ‘‘Μερκουρείων’’ χωρίς να επιβαρύνεται το δημοτικό ταμείο.
Αυλαία την Κυριακή Τα 22α «Μερκούρεια» αρχίζουν την Κυριακή 21 Αυγούστου με την «Όπερα του ζητιάνου» του John Gay από την Κεντρική Σκηνή δήμου Νεάπολης-Συκεών «Μελίνα Μερκούρη» και ολοκληρώνονται την Κυριακή 28 Αυγούστου με την «Απολογία του Σωκράτη» του Πλάτωνα από τις Όψεις Πολιτισμού σε συνεργασία με το ΚΘΒΕ. Αναλυτικά:
►Κυριακή 21 Αυγούστου 2016 «Η όπερα του ζητιάνου» του John Gay Κεντρική Σκηνή δήμου Νεάπολης-Συκεών «Μελίνα Μερκούρη»
Μετάφραση-Διασκευή: Γλυκερία Καλαϊτζή Σκηνοθεσία: Σταμάτης Στάμογλου Μουσική: Κώστας Βόμβολος Χορογραφίες: Κωνσταντίνα Καστέλλου Σκηνογραφία: Μαγδαλινή Σίγα Βοηθός Σκηνογράφου: Αναστασία Γυλλού Φωτισμοί: Ιωάννα Γεωργαντά και Ανέστης Αμανατίδης Παίζουν: Σταμάτης Στάμογλου, Σωτήρης Γκουντσούδης, Αναστασία Τσακίρη, Καίτη Λάζου, Ζωή Στερικλή, Μαίρη Σαμανάδη, Σάββας Παντελίδης, Ορέστης Πρεφτίτσης, Στέλλα Γιαλετζή, Σοφία Φραγγή, Εμμανουέλα Ζαφειρέλη, Ζουμπούλης Παπαπαρασκευάς, Γιώργος Πάνος, Χρήστος Μιχάκης, Παναγιώτης Διμπιτούζης, Κλεβί Γιάννης Κόντρα, Χαράλαμπος Γκατζώλας, Πόπη Κατράνα, Πασχαλίνα Γρούτκα, Εύα Παναγιωτίδου, Μαρία Χρήστου, Ράνια Παπαγιάγκου. Συμμετέχουν και οι μικρές Βαρβάρα Γκουντσούδη και Άννα-Χριστίνα Στάμογλου.
ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ ΓΙΑ ΤΟ ΕΡΓΟ… Λονδίνο. Ο επικεφαλής συμμορίας απατεώνων και κλεπταποδόχος κύριος Πήτσαμ, ανακαλύπτοντας τη σχέση της κόρης του Πόλυ με έναν διακεκριμένο ληστή, τον Μακήθ, θέτει σε εφαρμογή ένα σχέδιο εξόντωσής του, ώστε να επωφεληθεί. Ενώνει τις δυνάμεις του με το διευθυντή της Αστυνομίας, Λόκιτ, πατέρα ενός ακόμη ερωτικού θύματος του Μακήθ. Με τη βοήθεια μίας γυναίκας ελεύθερων ηθών, της Τζένη, τον παγιδεύουν και τον καταδικάζουν σε θάνατο. Όμως, οι σκοτεινοί δρόμοι του χρήματος, του έρωτα και της εξουσίας, δεν έχουν χαρτογραφηθεί επαρκώς από τους διώκτες του. Έτσι ο Μακήθ θα έχει ακόμη μία ευκαιρία... • Τιμή εισιτηρίων: Γενική Είσοδος 5€
►Δευτέρα 22 Αυγούστου 2016 «Επιτρέποντες» του Μενάνδρου ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ
Μετάφραση: Τάσος Ρούσσος Σκηνοθεσία: Ρουμπίνη Μοσχοχωρίτη Μουσική (πρωτότυπη): Στάθης Δρογώσης Σκηνικά-κοστούμια: Ηλένια Δουλαδίρη Επιμέλεια κίνησης: Χρυσάνθη Παπαγεωργίου Παίζουν (με αλφαβητική σειρά): Ζωή Ιωαννίδη, Μαρία Κατσουλίδη, Γιάννης Κοτσαρίνης, Γιώργος Κρήτος, Κατερίνα Μπιλάλη, Άρης Τσαμπαλίκας
ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ ΓΙΑ ΤΟ ΕΡΓΟ ... Επιστρέφοντας από μακρά απουσία εκτός Αθηνών, ο νιόπαντρος Χαρίσιος ανακαλύπτει ότι η γυναίκα του γέννησε παιδί, το οποίο προφανώς δεν μπορεί να είναι δικό του. Αγανακτισμένος, εγκαταλείπει τη συζυγική εστία και περνά τον καιρό του μπεκρολογώντας και ασωτεύοντας στο σπίτι του φίλου του Χαιρέστρατου. Ο πεθερός του Σμικρίνης, αγανακτισμένος επίσης από τις σπατάλες του γαμπρού του, τις οποίες θεωρεί απειλή για την προίκα της κόρης του, αποφασίζει να εξασκήσει το δικαίωμα της ἀφαιρέσεως που του παρείχε ο αθηναϊκός νόμος και να χωρίσει την κόρη του από τον άντρα της, έστω και παρά τη θέλησή της (ἀφαίρεσις ονομάζεται το δικαίωμα του κυρίου της νύφης, εν προκειμένω του πατέρα, να διαλύσει τον γάμο, αν θεωρεί ότι αντιβαίνει με τα συμφέροντα της γυναίκας). Εν τω μεταξύ, δύο δούλοι φιλονικώντας για τα χρυσαφικά που συνόδευαν ένα έκθετο παιδί (δηλαδή παιδί που ουσιαστικά το είχαν εγκαταλείψει κάπου να πεθάνει) καλούν τον Σμικρίνη να λειτουργήσει ως διαιτητής στη διαφορά τους (ἐπιτρέπω τινί τι σημαίνει εμπιστεύομαι υπόθεσή μου σε κάποιον). Το παιδί, βεβαίως, είναι ο γιος της Παμφίλης, τον οποίο είχε εκθέσει, προκειμένου να μην εκτεθεί η ίδια στα μάτια της κοινωνίας… • Τιμή εισιτηρίων: 10€ και 5€ παιδικό, ανέργων, πολύτεκνων, ΑμεΑ και άνω των 65 ετών
|